srijeda, 10. rujna 2014.

Salsa za si gušti!

Leto pasiva, turisti su šli doma. Ne znan ni sama bin rekla "Ča već?" al "Napokon!" aš ovo leto ko da ni ni bilo leto. Dažjeno i mokro i ne baš preveć teplo. Ma da ste me pitali još tamo protuletu kakovo će bit vreme, ja bin van jušto tako i rekla. Ma zapravo, rekla bin i da će sekire padat! Znate zač? Aš san se po prvi put va živote ćapala zasprave vrt delat. To kad je čul onisti gore ni znal će se pocurat od smeha al će plakat od muke i zato van je vreme bilo tako zmešano. Ma kakovo j bilo, bilo je, mane j vrt bil pun sega i sačesa, valda po one stare - čin bedasteji seljak, tin boji konpir! Se san ja lepo još h protuletu na karte narisala kade će ča bit poseveno i posajeno, ćapala se kopačice i zorala kus zemje i storila kako san zamislela. Ma kad je počelo rast, bome san se morala malo i zada uha počešat aš san našla čuda tega ča j počelo rast na drugemu mestu, ma i neč ča j raslo, a sigura san da ja to nisan posela... Skud je pa to prišlo? A prišlo je, prišlo, kot ča san i ja...

Ste se kada zamisleli, kako to da ste tu kade ste? Skud su prišli vaši stareji? Si smo znekud prišli, je tako? Ja san rojna v Reke, malo zdola Pehina, pul Pinturić. To da j jedan moj predak kega su zvali i Pintur imel prvi tamo kuću, pa se potla to mesto po njemu zvalo. Bilo je tu par kuć i se su imele vrti i fanj zelenila okole, ma pravi mići raj na Zemje! Blizu j Zamet i Turnić. A kako san ja finila tu na Pehin? Ma da ni bilo moje bižnone Pavice ne bin ja danas sedela na škalinu na privratu od kuće z laptopon na koleneh i ovo pisala, ni vi čitali moje besede i ne bin bivala tu kade bivan. Zapravo, ne samo nje, leh cele njeje familje. Na, va čas ću van povedet kako j to bilo.

Pred okol sto let prišal je prvi muški član te familje z Kranjske v Reku zarad dela. Bil je zadovojan i vaje su zad njin prišli i drugi. Tu na Pehine su storili kuće, jednu, pa drugu, pa tretu... kako su za sobun dopejevali familje, ženili se i decu rodili. Hmalo j tu bilo više od pol kranjske familje. Ma to ča pišen "kranjske", to ne mislin na Kranj kot mesto pul susedih va Dežele, leh na celu pokrajinu slovensku, kako se onput zvala. Zapravo, ti moji stari su z Jelšan, ča bi reć skoro pa tu, naši, domaći. Tako j z Jelšan jenega dana prišla i moja bižnona Pavica. Ne na Pehin kade su se njeji brati naselili, leh dole pul Pinturić kade j već bivala njeja sestra ka se za jenega Lenca, potomka od onega Pintura, oženila. Tisti j imel brata ki j va kitačas postal moj bižnono Marjan. Dva brata i dve sestre bivali su kuća do kuće, va vrte punen sega i sačesa ča njin je rabilo za prehranit se, za popit kapić vina, a najveć je bilo rožic seh lepeh starinskeh sorti ke j moja bižnona prodavala v Reke na place da i ona priskrbi ki dinar va kuću. Pavica j bila žvelta, skrbna i znala se j snać va semu ča nju j tokalo. A ni zajik joj ni bil manje vredan. Njoj i Marjanu se j rodilo tri sini, od keh je jedan za neko leto postal moj nono. On je oko hitil na jenu lepu Gromišćicu, ni manje ni više leh potomkinju onistega poznatega Martina ki j prej nekeh 360 let prišal na Gromišćinu i na Ričine z braćun selo zasnoval i malin storil, ki i danas meje najboju muku va našen kraje. Brzo j  nono tu Gromišćicu doma pripejal h Pavice, a malo za ten se j i moja mat rodila. Ona j pak zapela za oko jenemu susedu, par kuć niže. To j pa jako razjadilo njegovu mat ka j otela da on oženi neku z njejega kraja va Istre i tu j nastal celi kažin. Ja, ma taj sused ni baš otel poslušat svoju mat, pa je postal moj otac... Mi se čini da san ja nekako fanj na oca. Ča j daje bilo, i lepo i grdo, finilo j tako da san ja sad jušto tu kade j onisti prvi Kranjčev, kako smo vavek zvali tu stran famjilje od bižnone Pavice, odlučil stavit prvi kamik svoje kuće. Rekla bin, kad san slučajno finila na Pehine, va kuće kamo san kot mića užala dohajat z nonun i nonoton familje va gosti, da san se vrnula svojin korenon. Potla čuda let, ča j kuća bila kako kemu za doć malo zarad vrta, za prespat, zaprta bit, kuća j oživela. Žnje se čuje beseda, smeh, čuje se i kantat i zijat i kjet, čuje se život.

Kad to ovako malo zduga gjedate, rekli bite "Majko moja, pa ta ženska j posvema zmešana!" I ne bite pogrešili. Ćistokrvna mešanka! Saki ki j prišal va našu famjlju donesal je neč svojga, neki svoj začin. I se diši na pravu, moćnu salsu, ma jušto kot ča j ova moja, ku danas kuhan za obed! Prava salsa za si gušti! Ča j više tega va njoj, ona j boja i boja.

Kad san se već tuliko napovedala, ću van zajno povedet i moju ricetu za salsu. Ma najprvo gren va vrt nabrat se ča mi rabi!





Za četire peršone rabi:
-1 kilo črjeneh, zreleh pomidori, a more i ki dek više
-2-3 glavice kapule
-jeno 2 paprike
-1 manja balancana, a morete i tikvicu ako nimate balancanu
-3 zrna česna
-dobra pest petrsina, malo šeglina, par listi bašelka i kitica ruzmarina
-sol i papar po gušte
-žlica-dve cukara, ovisno kuliko su pomidori sami po sebe slatki al kiseli
-i malo uja od ulik.


Najprvo stavite pomidori, paprike i balancanu va vodu da se operu od seh monadi ke po zraku lete. Poten olupite i nakosajte kapulu, ne preveć sitno. Padelu stavite teplit i va nju zilejte uje od ulike tuliko da pokrije dno od padele. Neka se uje stepli, pa komać onda hitite nutra i kapulu. Zmešajte i malo posolite da kapula na pomalo pusti svoju vodu. Za to vreme morete već pomalo i ki pomidor zirezat na kušćići da imate parićano. Očistite i narežite papriku, pa ju hitite kapule. Ne rabi van niš podlevat, neka se se šufriga va svojoj vode va pokrivenoj padele. Jušto za tuliko vremena kuliko j paprike dosti, balancanu narežite na kvadrići, pa dodajte va padelu. Pokrijte i kuhajte par minuti na pomalo da balancana malo povene. Va to vreme ste već si pomidori parićali. Sad jih lepo zamešajte va padelu, popaprite, dodajte cukar da ubije kiselinu od pomidori, ma pazite da ga ne stavite preveć, tr ni kolač! Hitite nutra i kiticu ruzmarina, pokrijte i pomalo kuhajte, ne više od kvarat ure! Ne podlevajte, aš su pomidori puni soka, spustit će jušto kuliko rabi za dobar toć. Dok se salsa kuha, pripravite i onaj zadnji gušt ki će pojačat se arome ke su pod ten pokrovon. Na sitno nakosajte česan, petrsin i šeglin i par listići bašelka. Leh minut-dva pred sam kraj hitite va salsu, tako će se gušti od česna i zelenila najboje složit z povrćen. Provajte ako j dosti slano, pa ako rabi doložite još ko zrno soli.

Tako, moja salsa j gotova, ovako črjena, dišeća, puna gušta od povrća ko san po prvi put va živote so sama zgojila va svojen vrte!

Ako više volite da van salsa bude onako kot velud, glatka i bez oveh kušćići od povrća, se zmiksajte z onen šćapnen mikseron kega va današnje vreme saka kuća ima, al po starinski zvrtite na pasirku. Ja volin ovako, oćutit se ča jin.





A ča h salse? Morete paštu, najboje z ovakovun salsun pašu penete al neka slična pašta na rige, ma ja ću raja jendan dobar kus palente....






Dobar van tek, dragi moji!




Ja, skoro san pozabila... da van je lagje skuhat, se morete pročitat, videt i čut i na videu kega san van parićala. A morete i zatancat!

Nema komentara:

Objavi komentar