Finili su i ovi blagdani. Jelku smo zneli, balice spravili, šušur pogasili. Si smo se dobro najili i moguće, podebelili. I takujin spraznili. Lih ono ča zasprave rabi, ono ča j' Božić po praven, to smo pozabili. Ma neću ni ja fanj o temu predikat, aš ni ja ne moren više zaistinu reć ča je pravo. I ja san od te generacije ča j' navajna dobro jist i pit i kad je post, još više kad ni, pod škužun da su blagdani; od te generacije ča na Viliju Božju kiti jelku i od kuće dela monade i šušur i ka je navadila svoju dičinu na Božić pod jelkun nać sako leto draži regal kega njin je zdola jelke stavil nekakov fanjski i debeli nonić va črjenen veštide z belun bradinun ča su ga zmisleli Merikani; od te generacije, ča na Tri kraji nabrzinu se te monade znima i spravja va škatulu i ne spameti se da je jušto tisti dan po praven dan od regalanja... Ja, tr i ja se to delan...
A povedala mi j' moja nona kako j' to onput bilo, kad je ona mića bila. Ni se onput niš čuda spravjalo, aš se ni imelo skuda. Ni jelka se ni kitila aš to ni bilo po našu, lih po stranjsku, od Nemci da j' to prišlo va naši kraji.
A povedala mi j' moja nona kako j' to onput bilo, kad je ona mića bila. Ni se onput niš čuda spravjalo, aš se ni imelo skuda. Ni jelka se ni kitila aš to ni bilo po našu, lih po stranjsku, od Nemci da j' to prišlo va naši kraji.
Se j' počimalo na Viliju Božju... Tisti dan se po jutro za južinu popilo črno kafe, ni se smelo belo kot saki dan, aš je post. Kafe se j' većma od ješmika delalo aš je bilo fanj ceneje od pravega kafa. Na stol se j' parićalo rakije i suheh smokav i ako j' ki god prišal va kuću, to mu se j' dalo. Ženske su delale večeru, aš na Viliju Božju se sme samo jedanput najist do sitega, pa pravega obeda ni bilo. Pekal se kruh s cizibami kega se ni smelo jist ti dan - to je bil kruh za Božić. Frigali su se ulenjaki. Za večeru se j' kuhal bakalar po ken je cela kuća vonjala. To da j' bila siromaška hrana, a ne kot sada, gospocka. I broskva se j' užala kuhat na padelu. Muški su sprotu parićevali veli cok. Njega su kasno zapolne ali hvečeri kad zaškuri nesli va kuću na ognjišće. Ti cok se j' tu večer važgal, i ako j' bil dosti veli, pomalo je moral goret do Tri kraji, a ako je bil manji, onput ga se j' saki dan po malo palilo. I granu od javorike se j' parićalo za kladit na stol. Ma to vreme već je malo kuć bilo ke su imele velo ognjišće, pak su judi onput samo granu od javorike nesli va kuću. I slame se j' doneslo va kuću va znamen da drugo leto Bog va kuću sega bogato donese. Pa se šlo jist. Na stole j' gorela sveća i moral se i brus stavit. Dičina su bila lačna cel dan brez pravega obeda pa su komać čekala da njin mat stavi pijat na stol. A potla večere se 'j molilo i kantalo, ni se šlo spat, čekalo se j' Rojenje Isusovo, aš Vilija to i pomeni - zbujen čekat. Ma vaje su dičina pozaspala na slamice.
Drugo jutro, rano na Božić, se j' šlo va crekvu h maše. Plovan je seh blagoslovil aš se j' Isusić rodil, va ufanju da će judi va sloge živet, bit jedan drugemu napomoć, da će svet bit magar sledić boji leh ča j' sada. I na cimiter se j' šlo pokojne od familje obać kot znak da se ni pozabilo na nje. I onput se j' šlo doma veselo, obedvat. Jil se kruh namesto sakidajnje palente, juha od stare kokoši ka je jušto meritala va padele finit aš više ni mogla nosit jaj, kapuz i kakovo meso, najveć onista kokoš z juhi. I ulenjaki su se jili. A tako se jilo i za novo leto, jedino ča j' meso bilo najvećma od prasca al telca. Po seleh su obahajali "Staro leto" i "Novo leto" - Staro leto je bil kakov stari, za fintu pogrbjeni i va črne štrace obučeni čovek kot senjal da se ča j' bilo grdo i nikakovo ostaje zada va staren lete, a š njin je hodila lipa, mlada divojka va bele opravice, kot novoletnji anjel, a na čele njoj j' pisalo leto ko jušto prihaja - ona j' bila kot kakov znak da će novo leto bit boje i lipje od pasanega, starega leta.
A dičina kot dičina, najveć su se veselila Trimi kraji ki prihajaju šestega đenaja mićemu Isusiću regali prnest. Tisti dan su muška dica i mladići po kućah pohajali i kantali kanat "Tri kraji jahahu", bimo rekli po našu - koledali. Bili su lipo obučeni i sakemu su zaželeli zdravja, sriće i sega obilja va noven lete. V rukah su imeli lepe črjene jabuke ke su se zvale božićnice, va ke su njin judi kakov dinar železni zapičili za dobru ruku. Vavek se decu regalalo za dobru ruku z jabukami, orehimi ali bonboni i si su se ten regalon veselili. Ni bilo dobro ženske naprvo va kuću pustit aš se verovalo da ako ti ženska čestita prej muškega da će ti so leto nopak i na nesriću poć. Zato su koledari vavek muški bili. I črno vino se j' točilo i pilo za dobru krv i dobro zdravje.
Tisti dan, na Tri kraji, je cok od Vilije Božje moral do kraja dogoret. Ugjene i popel ča j' od coka ostalo se neslo va poje pohitat da dobro rodi, va štalu se j' neslo da blagu ne bi ki roki storil, a užali su judi kušćić va žepe nosit da ih od roki i od štrig očuva. I kad se to ugjene razneslo i popel pohitalo, bilo j' već posema škuro, božićnemi j' blagdani bil kraj.
Ja, tako mi j' prej čuda let povedala moja nona...
Nema komentara:
Objavi komentar