srijeda, 15. listopada 2014.

Krasnoslov

Avamane, ča mej tokalo!
Prišal je mići Kiko doma ze škole i z vrateh zija "Mama, moraš mi pomoći!"
- Ča je, ča vapiješ - pitan ga - ča kade gori?
-Ma ne, nije ništa takvoga, nego moram za sutra naučit krasnoslovit nešto...
-Ča moraš???
-Naučit krasnoslovit moram...
-Ča??? Kako si rekal?
-Što sam rekao?
-Pa to...neč..slova nekakova...
-Aaa, krasnoslovit! Ma moram naučit napamet pjesmicu Moja zemja od Drage Ger...nešto, ne znam kako se zove...
-Žervea! Drage Žervea, tako se reče. Pa tr ti to ni teško, ni duga.
-Da, nije duga, ali ju sutra moram krasnoslovit na dijalektu, i to pravom, sa svim naglascima... Pitala je profesorica govori li nam netko domaći, ja sam se javio jer ti stalno tako govoriš. I samo još jedna cura...
-Ča čitat moraš?
-Ne, krasnoslovit.
-Ma mali, ki klinac je sad pak to?....
-Joj mama, pa kako ne znaš? Ono kad moraš ustat ili izaći pred ploču, pa odverglat cijelu pjesmicu...
-Aaaa, recitirat! Pa tako reči, ki je kad čul za tu tvoju besedu?! Kako si ono rekal?
-Kra-sno-slo-vit! Krasnoslovit! Kako ne znaš?
-Mali, kad san ja va školu hodila, mi smo recitirali! A ne krasnoslovili! Kakova je to bedasta beseda, da krasnoslov... za Majku Božju, ča vas pa to vade va toj škole?
- Ha?? Iz čega nas vade?
-Ma uče, ča vas to uče... to se tako nikad ni prvo govorilo, a i nima ta beseda nikakovega smisla! Ja bin prvo rekla daj to neč... nekakovo krasno pisanje, ona ukrasna slova...Tr slovo je samo pisani znak za glas, nas su tako vadili va škole! Glas je ono čaj bitno, A slovo je tu samo zato da se napiše to čaj glas izgovoril, besedil! Bilo bi boje da su rekli krasnobesediti, al ako bi baš oteli po starinski, krasnoglagoljiti...krasnosloviti moreš samo z lapišon po karte...

Va ti čas evo na vrata i starejega. On je srednjoškolac, pa bi normalno bilo da i on zna za tu besedu. I pitan ga ja zajeno
-Čuj, znaš ti čaj to krasnoslov, al krasnosloviti? - a on me brižan bledo gjeda.
-Nikad čuo, otkud ti to? Misliš krasopis? - i homo jovo-nanovo se po rede špjegat se ovo ča van već naprvo piše.
-Što nisu mogli normalno reći - recitacija, recitirati? - mahne on z rukun i parti va kundot.

To smo rešili. To je bil lagji del. Za par minuti evo Kikota z libron. Otpre i počme čitat. A mane se si vlasi zdignu.
-Pobogu, otrok, ščije rite si ti vanka pal? Ča si mane tako čul povedat? - tlak mij udril va čelo. - Daj to semo...
I tako ja njemu pročitan kako mi po domaći govorimo.
-A kako ti možeš tako brzo pratit sve te crtice iznad slova?
-Kakove crtice? - pitan i komać sad vidin da su na slogovin one crtice po ken bi čovek trebal znat kako se ča izgovara. - Ma ča će mi te crtice, tr znan kako se ča reče! - i pročitan mu još jedampta, da otrok zapameti.
Šal je on zadovojan va kamaru, to navadit. To j bilo 5 i kvarat zapolne. Evo njega za kvarat ure, da mi...krasnoslovi... čaj navadil... Par greškic, al najveć me vuho bode ono Ć...
-Mali, ma kako to Ć govoriš? Ča si pozabil?
-Reko sam ja...
-Nisi!
-Jesam!
-Nisi! Tr nisan gluha! Ponovo!
Recitira on, ma to Ć ne moren progutat...
-Ma gjedaj semo! Zalepi zajik malo na nazad vajer, va nebo! - pokažujen mu ja kako j najlagje reć našo domaćo Ć, a on me brižan pita da kakovo nebo... -Ma nepce, vrah zel i nepce! Tako namesti zajik i samo ga naglo spusti ko da biš rekal T. I gotovo! Ni lagjega! - i lepi on zajik, ko da nikad ni normalno Ć rekal. Naše normalno, ne po hrvacki.
-Ala, ponovo! I pazi na to!

-Drago Žere...
-Ma ki žere?!? ŽER-VE! Ponovo!
-Drago Žerve, Moja zemja. Pod Učkun kućice bIJEle...
-Stani! - zavapijen - Kakove bIJEle? BELE! Ponovo!
-Drago Žerve, Moja zemja. Pod Učkun kućice bele, miće kot suzice vele. Beli zidići, crveni kro...
-Kakovi??? ČRJENI! Poberi se nazda va kamaru to kako rabi navadit!

Toj bilo na 6 manje kvarat... Za dvajset minuti evo njega nazada... Počne on, i za čudo, sej bilo kako rabi, samo je malo pozabil pred kraj, tamo kade j uska rečica, malo se pogubil. Ma izgovor je bil posvema kako rabi.
-Viš kako umeš! Ala dajmo ponovo, bez zastajkivanja.
I bome, skoro j se dospel! Još jedanput...i još jedanput... A mane obrva skoči... triput je Ć pogrešil...
-Kakove kuČice ti spominješ, ki je ča zakučil? - pa sej ispravil. Kad odjedanput...
-...tanki putići po keh se... auti pejaju...
-Čaaaa??? Mali, leta si pogrešil! Kakovi auti? Vrah zel i auti! - i se ča daje, se je više grešil, a mane se više jad ćapeval...i ponovo, i ponovo....a on još ni drugu zadaću napisal... a na ure 8 i pol! - Hodi zadaću napisat, vrah ti je matere!
-Gladan sam...
-Neka si! Nećeš dobit niš dok se ne finiš! - potiran ja njega va kamaru, kad evo ga za kvarat ure da j gotov, da bi večeral.
-Dobro, ma kad pojiš, još ćeš mi zrecitirat.
Vrtel je po usteh pol ure ono ča bi normalno va 5 minuti pojil, ma grusti mu se, aš zna ča ga čeka. Šal se obuć va piđamu i prišal hmane još jedanput provat...avamane, ko da prvi put recitira! Ma sad je bilo dosti ni lazno više, vreme je za poć spat aš je škola jutro.

7 manje kvarat, jutro... zbudila san ga i poslala va kupatilo oprat se. Ma ni ga vanka kvarat ure skoro, već se fila za kundot storila. Kad va ti čas zleti on i zija - Mama, mama, sad sam probao i bez greške je bilo!
-Ala, daj da čujen...
Va hipu je on to odrecitiral, bez ijedne greške. I partil va školu zadovojan. A kako j va škole bilo, to morete čut i sami, aš smo ga i mi još par dan naslišali, kuliko je ponosan bil sam na se i na peticu iz "krasnoslovljenja na dijalektu".


Nema komentara:

Objavi komentar