Nekad je blagdan Sih Svetih bil tužan dan. Žal za dragemi ki više nisu z nami oćutil se na saken kantune. Tega dana ni se obahajalo okol susjedi, ni se hodilo na ćakulu i žmuj. Već hvečer pred Si Sveti, na viliju Seh Sveteh, palili su se lumini za pokojne duše - va žmuj se levalo vino i uje, pa se na tanken plutenen podnogu važgal žižak ki je gorel dok je va žmuju bilo uja. Lumini su goreli celu noć, na sami dan Sih Svetih, ma i drugi dan, Sehdušdan. Lumini i sveće važgevali su se na dan Seh Sveteh i na grobin. Grobi okićeni z rožicami i svećami obahajalo se cel dan, panajma rano zapolne kad je z crekve došla procešija, ku j predvodil plovan, pa se molilo za sve pokojne. Ma kad je sunce zašlo, cimiteri su utihnuli va svojen veličanstvenen blagdansken osvetlenju aš su do Zdravomarije si već bili doma.
Obedvalo se j tega dana fanj skromno, komać salata od kapuza i sled konpira, dokla j na stole gorela sveća. Za večerun je bilo posvema tiho, ni se niki z niken pogovaral. I deca su tu večer morala bit tiho. A potla večere palile su se miće sveće, jednako vele - kuliko judi va kuće, tuliko sveći. Najstareja ženska va kuće j vodila molitvu Ružarija.
Sveća j stala nasred stola va velen kandelare. Ma miće sveće su imele posebni, samo za tu prigodu storeni "kandelari". A evo zač je to tako bilo - blagdan Sih Svetih je va štajone od kapuza, kad se kapuz pobira i kiseli. Judi su va to vreme koristili ono čega su imeli najveć va kuće i okol nje, pak su i blagdanske užance bile va sklade z oten kako su živeli i ča su delali. Tako se va Kastafšćine, kraju va ken se najveć kapuz sadil i gojil, užalo dubit koreni kapuza va ke se nataknula mića sveća. Ta užanca, kako storit kandelar od kapuza j tokala decu, ke je to va isto vreme bila neka vrst zabave, ma i pametan mod kako decu na tistu posebnu večer držat na miru i mučat. Sveće su se važigale na čast pokojneh, ma tako su stari Kastafci zazivali i Božji blagoslov, da njin kiseli kapuz čin boji bude.
Na Gromišćine, povedala mi j nona, već na prvu škurinu te večeri Sih Svetih, judi su se zapirali va kuće, ćakula j utihnula. Taj dan se ni nikakovo delo delalo, lih ono malo ča j rabilo po kuće storit. Ni se j, kot obično pohajalo po kućah do večeri, aš niki ni otel da ga vane škuro ćapa. Ki je mislel pul kega na žmujić poć, al poćakulat, do prvega škurega j doma tekal. Sablasna tišina obavila j sela, a šume okolo kot da su bile još črnje i škureje. Činilo se j kot da j i Rečina utihnula.
A onputa, kad je već bilo trdo škuro, kad se j pojilo ono malo ča se j ti dan kuhalo, si bi zamučali... Na 8 ur večer na Si Sveti zakampanala su zvona od crekvi, a judi su va kuće potiho molili. Dugo su tu noć zvona kampanala, užala su i po dve ure. Pala j noć va koj se duše pokojnih vrnjaju na ov svet i dohajaju doma, da obajdu oneh ki su još živi i da pokažu ki od njih će prvi za njimi poć... Saki j va kuće imel svoju sveću važganu pred sobun, i stari i deca, si jednake sveće. Moralo se posvema mučat za osluhnut saki šušanj ako su duše već prišle. Po kega su prišle? Jeza i strah su se juden va kosti zavukle i jedino ča j saki od njih želel je da baš njegova sveća čin daje gori - ni dihat se takorekuć ni čulo, da ne bi, ne daj Bog, dah sveću pogasil. I poneštre i vrata, se j bilo trdo zaprto da ne more arja va kuće kakov propuhić storit. Ma kuliko god pazili, nekemu j sveća morala prvemu zgoret...
I jušto sad dok van ovo pišen, mi se čini da neč vane šušnje... Ste dobro zaprli vrata i poneštre?
Nema komentara:
Objavi komentar